آشنایی با انواع کوره تولید آهن

مرداد ۱۷, ۱۴۰۳
آشنایی با انواع کوره آهن

کارخانه های تولید آهن از روش های مختلفی برای تولید آهن آلات و مقاطع فلزی استفاده می کنند. در این میان روش ذوب از مرسوم ترین روش هایی است که برای تولید آهن آلاتی مانند تیر آهن، میلگرد و.. استفاده می شود. در ادامه این مقاله به انواع کوره تولید آهن و بررسی هرکدام می پردازیم.

انواع کوره تولید آهن

  1. کوره بوته ای: این کوره از قدیمی ترین کوره های تولید آهن می باشد که اغلب در ریخته گری از  آنها استفاده می شود. در کوره بوته ای، بدون تماس بین مواد اولیه و سوخت، مواد مذاب را از وارد کردن حرارت به مواد اولیه تولید می کنند.
  2. کوره کوپلا: کوره کوپلا به صورت استوانه ای فولادی است که معمولا برای ذوب کردن چدن به کار می رود. ساختمان این کوره با جدار نسوز پوشانده شده و اندازه قطر این استوانه فولادی طبق میزان ظرفیت و سرعت ذوب تغییر می کند.
  3. کوره الکتریکی: در این نوع کوره وجود المنت ها و عبور جریان الکتریکی از آنها باعث می شود حرارت مورد نیاز برای مذاب کردن مواد اولیه در کوره های مقاومت الکتریکی فراهم شود. کوره مقاومت الکتریکی در دو نوع گرم کننده مستقیم و غیر مستقیم تولید و به کار برده می شوند.
  4. کوره ذوب آهن القایی: این کوره یکی از مدرن ترین کوره های تولید آهن است که با استفاده از عبور جریان الکتریکی منجر به ذوب مواد اولیه می شوند. فرکانس های این کوره به سه دسته زیر 50 هرتز، متوسط بین 200 تا 1000 هرتز، و بالای 1000 هرتز تقسیم بندی می شوند.
  5. کوره مقاومتی: در این نوع کوره از المنت های مقاومتی برای تولید گرما استفاده می شود. المنت های مقاومتی اغلب از جنس فلزات یا مواد سرامیکی هستند که با عبور جریان الکتریکی از آنها گرم می شوند. این نوع کوره به دو دسته گرمایش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شود.
  6. کوره شعله ای: در این نوع کوره از گرمای حاصل از احتراق سوخت های فسیلی برای ذوب آهن قراضه یا آهن اسفنجی استفاده می شود. این کوره به دو دسته گردشی و ثابت تقسیم بندی می شود.

 

آشنایی با انواع کوره آهن

معرفی بهترین کوره تولید آهن

مشخص کردن بهترین کوره تولید آهن به عوامل مختلفی بستگی دارد و به صورت کلی نمی توان بهترین کوره را مشخص کرد، برای مثال برای تولید چدن، کوره های کوپلا یا بوته ای مناسب هستند و برای تولید فولاد اغلب از کوره های قوس الکتریکی استفاده می شود. در ادامه به چند نکته برای انتخاب بهترین کوره تولید آهن برای شما می پردازیم:

  • نوع محصول
  • ظرفیت تولید
  • منابع انرژی
  • ملاحظات زیست محیطی
  • هزینه

با این وجود در ادامه به چند مورد از رایج ترین کوره های تولید آهن اشاره می کنیم:

  • کوره قوس الکتریکی: این کوره می تواند طیف وسیعی از مواد اولیه را ذوب، و محصولی با کیفیت به شما ارائه کند.
  • کوره قوس های القایی: این کوره ها آلودگی کمی تولید می کنند اما با این حال برای ذوب فلزات با عیار بالا مناسب نیستند.
  • کوره های بوته ای: این کوره ها نسبتا ساده و ارزان هستند اما آلایندگی بالایی تولید می کنند.
  • کوره های کوپلا: این کوره ها برای تولید چدن بسیار مناسب هستند اما با این حال آلایندگی زیادی تولید می کنند.

 

آشنایی با انواع کوره آهن

نحوه انجام کار با کوره تولید آهن

نحوه انجام کار با کوره تولید آهن به نوع کوره بستگی دارد. در ادامه به نحوه کار با یکی از رایج ترین کوره های تولید آهن می پردازیم.

کوره قوس الکتریکی:

  1. شارژ مواد: مواد اولیه مانند قراضه آهن و مواد افزودنی به داخل کوره ریخته می شود.
  2. ایجاد قوس الکتریکی: بین دو الکترود گرافیتی که در بالای کوره قرار دارند قوس الکتریکی ایجاد می شود.
  3. ذوب شدن: گرمای قوس الکتریکی مواد موجود در کوره را ذوب می کند.
  4. تصفیه فولاد: ناخالصی ها از فولاد جدا می شوند.
  5. آلیاژسازی: عناصر آلیاژی به فولاد مذاب اضافه می شوند.
  6. ریختن فولاد: فولاد مذاب از کوره خارج و به داخل قالب ها ریخته می شود.

کارخانه تولید کوره ذوب آهن

یک کارخانه تولید آهن مکانی است که آهن در کوره های ذوب آهن ساخته می شوند. این کوره ها برای ذوب آهن و فولاد استفاده می شوند که برای ساخت انواع مختلف محصولات از جمله خودرو، لوازم خانگی و ساختمان ها استفاده می شوند. فرایند ساخت کوره ذوب آهن پیچیده است و دارای چندین مرحله است. اولین قدم طراحی کوره است. پس از آن هنگامی که طراحی کامل شد کوره می تواند ساخته شود. این مراحل شامل جوشکاری، مونتاژ و نصب قطعات است.

در این مقاله با انواع کوره تولید آهن آشنا شدیم. اما شما می توانید برای خرید فولاد و قطعات فلزی در مقاطع مختلف به مجموعه دمیرآل مراجعه کنید. دمیرآل به عنوان نماینده مشتری عمل کرده و پس از بررسی کیفیت، قطعات مورد نیاز شما را در کوتاه ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت، به دست شما می رساند.