مهم ترین تفاوت ورق سیاه و رنگی چیست؟

مرداد ۲۲, ۱۴۰۳
مهم ترین تفاوت ورق سیاه و رنگی چیست؟

امروزه ورق فولاد در صنایع مختلفی استفاده میشود؛ از این رو این ورق ها دارای تنوع زیاد و انواع مختلفی هستند. برای مثال میتوان به ورق سیاه و ورق رنگی اشاره کرد که در این صنعت کاربرد گسترده ای دارند و از پر مصرف ترین ورق های این متریال محسوب میشوند. اما ورق سیاه به صرفه تر است یا رنگی؟ تفاوت ورق سیاه و ورق رنگی در چیست؟ ما در این بخش قصد داریم به به بررسی تفاوت ورق های سیاه و رنگی و کاربرد آنها بپردازیم.

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه، محصولی از نورد گرم می باشد که به علت ظاهر مات ، به «ورق سیاه» معروف شده است؛ این ورق فولادی، در صنایع عظیم و غول ‌آسا کاربرد های زیادی دارد. ورق‌ های سیاه، بر اساس جدول ‌های گوناگونی تولید می ‌شوند و در ساخت آن‌ ها از عناصری مانند گوگرد، سیلیسیم، فسفر و کربن استفاده می ‌شود.

 

مهم ترین تفاوت ورق سیاه و رنگی چیست؟

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی، نوعی ورق گالوانیزه است که با لایه ‌ای از رنگ مخصوص پوشانده شده است. این لایه رنگ، علاوه بر افزایش زیبایی ورق، باعث محافظت از آن در برابر خوردگی و عوامل محیطی می ‌شود. ورق ‌های رنگی در رنگ ‌ها و طرح‌ های متنوعی تولید می ‌شوند و کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف دارند.

علت تفاوت ورق سیاه و رنگی در چیست؟

ورق سیاه از طریق فرآیند نورد گرم تولید می ‌شود، در حالی که تولید ورق رنگی مراحل پیچیده ‌تری را شامل می‌ شود. ابتدا، ورق سیاه به وسیله فرآیند گالوانیزاسیون پوششی از روی دریافت می‌کند. سپس، ورق گالوانیزه شده تحت عملیات شستشو، کروماته کردن و در نهایت رنگ‌ آمیزی قرار می‌گیرد تا به محصول نهایی یعنی ورق رنگی تبدیل شود.

چند تفاوت‌ چشمگیر بین ورق رنگی و ورق سیاه وجود دارد؟

مقایسه ورق رنگی و ورق سیاه نکات قابل توجهی را آشکار می‌ کند. ورق سیاه در موارد استحکام بخشی و ساختاری مصرف میشود در صورتی که ورق رنگی کاربرد تزئینی دارند و از آنها در ساخت لوله ها و سقف های شیروانی و نما کاری استفاده میشود. از نظر ظاهری ورق سیاه دارای شکل و شمایلی تیره، سخت و مات می باشد در حالی که ورق های رنگی دارای طیف گسترده ای از رنگ ها و جنس های متفاوتی از جمله پلی اتیلن و PVDF  می باشند.

 

مهم ترین تفاوت ورق سیاه و رنگی چیست؟

مهم ترین تفاوت ورق رنگی و ورق سیاه کدام است؟

تفاوت های موجود در انواع ورق سیاه و رنگی نسبت به ورق های ساده بیشتر می باشد. یکی از این تفاوت ها رنگ آمیزی است که در ورق های رنگی انجام می شود و این باعث می شود که ظاهر آنها جذاب تر و زیبا تر باشد. همچنین ورق های رنگی معمولا دارای خاصیت ضدآب بیشتری هستند که آنها را برای استفاده در محیط های مربوط مناسب می کند. از طرف دیگر، ورق های ساده عموما برای استفاده در محیط های خشک مناسب تر هستند و از لحاظ قیمت نیز معمولا ارزان تر هستند . همچنین این ورق ها دارای تفاوت های دیگری می باشند که عبارتند از:

قیمت : به طور کلی، قیمت ورق سیاه از ورق رنگی پایین ‌تر است.

مقاومت در برابر خوردگی : ورق رنگی به دلیل وجود لایه روی و رنگ، مقاومت بالاتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی نسبت به ورق سیاه دارد.

شکل پذیری : ورق سیاه به دلیل عدم وجود پوشش، شکل پذیری بیشتری نسبت به ورق رنگی دارد و به راحتی می توان آن را خم و برش داد.

وزن : ورق رنگی به دلیل وجود لایه روی و رنگ، وزن بیشتری نسبت به ورق سیاه با ضخامت مشابه دارد.

دمیرآل اولین پلتفرم فروش مقاطع فولادی، استیل، آلومینیوم، مس و پلیمر در اشکال به صورت آنلاین می باشد.

سخن نهایی

انتخاب بین این دو نوع ورق به نیاز و کاربرد شما بستگی دارد. اگر به دنبال محصولی با استحکام بالا و قیمت مناسب هستید، ورق سیاه گزینه مناسبی است. اما اگر به دنبال محصولی زیبا و با قابلیت محافظت در برابر خوردگی هستید، ورق رنگی را انتخاب کنید. صنعت فولاد، یکی از مهم‌ترین صنایع در جهان است و نقش اساسی در توسعه ی جوامع دارد. ورق سیاه و ورق رنگی، دو محصول مهم در این صنعت هستند که در ساخت و ساز، تولید لوازم خانگی، خودرو و… کاربرد دارند. با توجه به پیش ‌بینی ‌های انجام شده، تقاضا برای این محصولات در سال‌ های آینده افزایش خواهد یافت.