0 تا 100 فرآیند بازیافت ضایعات فلزی

مرداد ۲۱, ۱۴۰۳
0 تا 100 فرآیند بازیافت ضایعات فلزی

فلزات، مواد بسیار با ارزشی در دنیا شناخته میشوند که بارها مورد بازیافت قرار میگیرند، ولی از ارزش آن ها  کاسته نمیشود. فلزات داستانی بی ‌پایان از تنوع، استحکام و کاربردهای بی‌ شماری هستند که در خدمت بشر قرار گرفته ‌اند.

در مراحل بازیافت ضایعات فلزی، علاوه بر اهمیت مسائل مالی، مسائل محیط زیستی هم حائز اهمیت می باشد . در چرخه ی بازیافت، صرفاً منفعت اقتصادی مدنظر نیست، بلکه ضرورت زیست‌ محیطی نیز ایجاب می‌کند که فلزات بازیافت شوند. در بازیافت قطعات نافلز یا بازیافت فلز، مراحل مشترک زیادی وجود دارد. بزرگ‌ ترین تفاوتی که میان این دو روش وجود دارد، در مراحل بازیافت آن‌ ها است به طوری که از دستگاه‌ های گوناگونی در هر روش استفاده می ‌شود.

مراحل بازیافت فلزات

جمع آوری و تفکیک زباله:

در اولین مرحله پس از جمع آوری قطعات، توصیه فراوانی میشود که آن ها را از هم جدا کرده و در ظرف های جداگانه مخصوص به خود نگه داری کنیم، و با توجه به جنس فلزات، درصد خلوص ضایعات، میزان آسیب دیدگی و وزن قطعات آنها را از هم جدا کنیم.

مرتب سازی و پردازش:

فلزات قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت، باید از یکدیگر تفکیک شده و به سوی دستگاه‌ های فشرده‌ ساز روانه گردند. این دستگاه ضایعات را در قالب مکعبی و بازیافتی به شما تحویل میدهد و سپس با خرد کن، آن ها را به ذرات ریز تیدیل میکند تا ذوب آن ها راحت تر باشد.

0 تا 100 فرآیند بازیافت ضایعات فلزی

ذوب کردن:

پس از انجام فرآیند تفکیک، هر یک از فلزات بر اساس دمای ذوبِ خاص خود در کوره‌ های القایی ذوب می‌گردند که این مرحله ساعت ها زمان میبرد.

تصفیه و خنک سازی:

پس از ذوب، مرحله ی تصفیه و خنک سازی سر میرسد. پس از ذوب فلزات در کوره‌ های القایی، فرآیندهایی خاص مانند الکترولیز به کار گرفته می‌شود تا هرگونه ناخالصی و آلودگی از این مذاب زلال جدا گردد. در این مرحله، فلز مذاب تصفیه شده، توسط نوار نقاله‌ های مخصوص به بخش خنک ‌سازی منتقل می ‌شود و در آنجا با خنک شدن تدریجی، به جامد تبدیل می‌گردد. فلز جامد شده سپس در قالب ‌های مخصوص ریخته شده و به شکل شمش‌ های فلزی در می ‌آید.

روش نوین بازیافت زباله

آهن، به عنوان پرکاربرد ترین فلز، با افتخار در صدر تولید فلزات جهان قرار دارد. از آسمان ‌خراش‌ های سر به فلک کشیده تا اتومبیل‌ های پر سرعت، از پیچ و مهره‌ های ظریف تا ریل ‌های عظیم راه آهن، ردپای این فلز ارزشمند به وضوح قابل مشاهده است.

اما داستان آهن، فراتر از استحکام و کاربرد بی ‌نظیر آن است. در دنیای امروز که دغدغه ‌های زیست محیطی بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته ‌اند، بازیافت ضایعات آهن، به عنوان راهکاری کارآمد، نقشی حیاتی در حفظ منابع و کره زمین ایفا می ‌کند. در کشور های توسعه یافته و مدرن، بازیافت ضایعات آهن به مشابه گامی بلند در جهت نیل به تولید فولاد ارزان، پربازده و سازگار با محیط زیست برداشته می ‌شود.  این فرآیند ، نه تنها از هدر رفتن منابع طبیعی جلوگیری می‌ کند، بلکه به کاهش چشمگیر آلودگی‌ ها و انتشار گازهای گلخانه‌ ای نیز می ‌انجامد و بهره ‌وری از منابع، به زیبایی در هم آمیخته و نوید بخش آینده‌ ای روشن و پایدار برای نسل‌ های آتی است.

0 تا 100 فرآیند بازیافت ضایعات فلزی

مزایای بازیافت ضایعات فلزی

بازیافت، مزایای فراوانی دارد مانند سود اقتصادی، حفظ محیط زیست، امکان تولید محصول جدید و صرفه جویی در استفاده از منابع و همچنین باعث کاهش گرمایش جهانی می شود که باعث ایجاد تعداد زیادی شغل می شود.

سخن نهایی

بازیافت فرآیندی است که در آن مواد دور ریختنی به مواد جدید تبدیل می شوند.  این فرآیند به حفظ منابع طبیعی، کاهش آلودگی و صرفه جویی در انرژی کمک می کند. بازیافت یک اقدام مهم است که هر کس می تواند برای محافظت از محیط زیست انجام دهد. با مشارکت در بازیافت، می توانید به کاهش آلودگی، صرفه جویی در منابع و ایجاد آینده ای پایدارتر کمک کنید.

با خرید از دمیرآل، ضمن صرفه جویی در زمان و هزینه، از کیفیت و اصالت محصولات نیز اطمینان خواهید داشت و به حفظ محیط زیست نیز کمک خواهید کرد.